Terug

AANdacht voor vinyl!

Natuurlijk is het erg prettig om muziek uit de cloud te plukken. Niet voor niets is Spotify één van de grootste cloud providers voor muziek. En zo was daar het nieuwe album van Bløf. AAN. In een aantal fases werden de huzarenstukjes 'aan' de liefhebbers voorgeschoteld. Online. En toen? Toen was het werken naar 19 mei waarop het fysieke album op vinyl werd gepresenteerd. Eindelijk weer eens een moment waarop alles samenkwam; tastbaar, groots, geurvol! Want een plaat, en zeker deze met speciaal drukwerk, is een beleving! De limited edition bestaat uit een dubbel-lp en een cd, waarvan de eerste oplage op geel vinyl (gelimiteerd!)
 Bløf AAN LP product
Nieuw, fris en helemaal van nu: zo klinkt ‘AAN’, het twaalfde studioalbum van BLØF dat op 19 mei 2017 verschijnt. De veertien nieuwe BLØF-songs zijn anders tot stand gekomen dan voorheen. De keuze voor de producers, de toevoeging van een bonte mengeling aan strijkers, blazers, beats en afwijkende sounds maken ‘AAN’ een andere plaat dan alle voorgaande BLØF-platen. Een behoorlijke gok, die heel goed uitpakt. “Het kwam gewoon heel mooi bij elkaar. Wij vinden het onze meest kleurrijke plaat sinds Umoja.”
(bron bol.com)

Maar hoe is de uiteindelijke productie van deze plaat tot stand gekomen? Wat maakt dit een bijzondere release?

Mediadub in gesprek met Bas Kennis van Bløf:

Waarom hebben jullie gekozen voor deze gele kleur? 
Eigenlijk is dat een beetje bij toeval ontstaan. We wilden graag iets afwijkends met het vinyl doen. Gewoon omdat het kan. Vinyl is voor ons toch een beetje de super-special-edition van onze muziek op fysiek product, en dat wil je zo mooi mogelijk maken. Dat verlangt het publiek ook bij vinyl; daar koop je het tegenwoordig ook voor. Dat de muziek er ook op staat met die mooie ronde analoge klank is voor veel mensen niet meer het belangrijkst tegenwoordig. En toen de ontwerper van het artwork met een aantal steunkleur-voorstellen kwam voor ons voornamelijk zwart-witte hoesontwerp was de kleurkeuze snel gemaakt. Dat moest geel zijn, de favoriete kleur van onze vorige drummer Chris die in 2001 overleed. En toen het vinyl ook nog in die exacte kleur geel te persen viel klopt het plaatje ineens helemaal.

Prachtig drukwerk met veel aandacht voor detail in elkaar gezet. Waarom zo veel aandacht?
Dat komt omdat we er deze keer echt de tijd voor hebben genomen. Al in een vroeg stadium zijn we over het hoesontwerp na gaan denken en hebben we mensen benaderd. Dat gaf ons de tijd om het echt goed te laten worden. Normaliter is artwork toch vaak de sluitpost van het plaatproductieproces en dat wilden we deze keer voorkomen. En een album dat je ook op vinyl uitbrengt moet goed zijn. Vinyl met goed drukwerk en goed ontworpen artwork kan zo veel impact hebben. En zoals ik hierboven al meldde: tegenwoordig kopen mensen vinyl toch ook vooral omdat het er zo tof uit ziet.

Jullie zijn heel nauw betrokken bij de totstandkoming, zelfs een bezoek aan de platenpers!
Ja dat klopt. Het is toch een beetje je kindje he. Als het geboren wordt wil je erbij zijn. En we konden ook nog eens moederkoekjes meenemen in de vorm van de ongeperste gele broodjes vinyl. Altijd een mooie herinnering! En het is ook fantastisch om een vinylperserij van dichtbij te bekijken. Ik ben er nu in twee geweest en het is echt alsof je een tijdmachine instapt. Alle apparatuur die gebruikt wordt om vinyl te maken is afkomstig uit de jaren ’70. Met dezelfde geluiden, hitte, stoom en geur. Dat geeft toch een extra boost aan het toch al zo romantische idee achter vinyl: nieuwe muziek op een oud maar prachtig medium.


 Bløf AAN collage

Vraag direct een offerte aan

+31 (0)180 890 376
info@mediadub.nl